TWORZYMY STRONY WWW, DEDYKOWANE BAZY DANYCH.

ADMINISTRUJEMY SIECIAMI KOMPUTEROWYMI.

 

Meta tagi

W latach 90 XX wieku, na skutek dynamicznego rozwoju stron www, wynaleziono tzw. Meta tagi (z ang. meta tags). Początkowo miały one za zadanie ułatwić systematyzowanie stron i porządkowanie ich w katalogach, szybko jednak się okazało, że mogą być wykorzystywane do nadużyć (zwłaszcza tagi typu keywords, były wykorzystywane przez webmasterów zajmujących się stronami "dla dorosłych"), w efekcie ich znaczenie spadło i dziś pełnią podczas tworzenia stron WWW raczej funkcje pomocnicze.

Oczywiście poprawnie użyte mają swoją rolę - i oddają nieocenione usługi przy pozycjonowaniu i optymalizacji stron.

Generalnie meta tagi występują w dwóch formatach:

  1. <meta name="nazwa_taga" content="zawartość taga">
  2. <meta http-equiv="nazwa taga" content="zawartość taga">

 

W chwili obecnej zalecane jest używanie następujących meta tagów na stronach:

  • <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> - ten tag okresla w jakim standardzie kodowania znaków diakrytycznych jest zapisana strona. Współcześnie strony w języku polskim zazwyczaj są tworzone w UTF-8 aczkolwiek istnieją też inne standardy (ISO-8859-2, windows-1250 etc.).

  • <meta http-equiv="Content-Language" content=" na przykład pl, en-GB etc."> - roboty używają tego taga do poprawnego przyporządkowania języka do strony. Tag ten definiuje podstawowy język strony. Zalecany jest do użycia jedynie na stronach, które używają języka innego niż angielski w wersji amerykańskiej.

  • <meta name="Language" content="polish, english etc."> - podobnie jak powyższy tag, pozwala na określenie języka w jakim napisane są teksty na stronie. Również i ten tag zalecany jest do użycia, na stronach w języku innym niż angielski w wersji amerykańskiej.

  • <meta name="description" content="Tworzenie stron WWW i baz danych. Administracja sieci komputerowych. Sprzedaż sprzętu i oprogramowania.... etc... etc..."> - jak sama nazwa i forma wskazuje, ten tag odpowiada za opis strony, umieszczany w najcześciej w wyszukiwarkach. Zazwyczaj zawiera około 20-25 słów, nie powinien jednak przekroczyć 160 znaków.

  • <meta name="keywords" content="komputery, sieci, strony www, programowanie"> - to w chwili obecnej najbardziej dyskusyjny z tagów. Część wyszukiwarek internetowych niemal go ignoruje, część (zwłaszcza starszych) z niego czerpie informacje dotyczące kategoryzacji stron. Zawierać powinien słowa kluczowe, które rozszerzają te użyte w tytule i występują w treści strony (niektóre wyszukiwarki wręcz nakładają kary i wpisują na czarne listy strony, które używają słów kluczowych niezgodnie ze swoją zawartością - jest to reminescencja wspomnianego wyżej procederu, związanego z nachalnym wciaskaniem w każde miejsce w sieci stron przeznaczonych "tylko dla dorosłych". W dodatku stanowią potencjalne odsłonięcie swojej strategii dla konkurencji - pozwalając na prześledzenie na jakich słowach nam najbardziej zależy. Wszystkie te elementy powodują, że tagu tego należy używać ostrożnie.

  • <meta name="Title" content="Tytuł strony"> - zazwyczaj tag ten zawiera tę samą treść jaka jest zawarta pomiędzy znacznikami <title></title> - powinien więc składać się ze słów kluczowych najwyzszej dla nas wagi. Nie występuje na wszystkich stronach, jednak jest brany pod uwagę przy wyszukwiarkach takich jak Yahoo i Bing.

  • <meta name="Author" content="Hieroglif Tomasz Misterka"> - tag użytkowany jedynie jako zaznaczenie autora kodu strony. Nie ma wpływu na pozycję strony w Google, Yahoo, czy Bing. Zaleca się nieużywanie w tym tgu adresów mailowych, ze względu na wystawianie się na spam. Między innymi dlatego też na stronach obecnie stosuje się formularze kontaktowe, pozwalające ograniczyć dostęp do adresów mailowych w firmie róznym automatom szperającym w ich poszukiwaniu.

Jak widać poprawnie użyte tagi mogą pomóc w pozycjonowaniu i poprawnej budowie strony, ale ich nieumiejętne użycie może również zaszkodzić. Istnieje oczywiście dużo więcej meta tagów. Te omówione powyżej są najczęściej używane i mają stosunkowo najwieksze znaczenie w dzisiejszych czasach. Część tagów odchodzi w zapomnienie, a inne wręcz są w chwili obecnej niezalecane do użytku, artykuł ten jednak miał za zadanie jedynie przybliżenie najistotniejszych z nich, używanych na codzień przy tworzeniu stron www, ich pozycjonowaniu i optymalizacji.

Polski

Copyright © 2011 Hieroglif Tomasz Misterka